Deelnemersavond Wabp Lemstervaart

WhatsApp BuurtpreventieOp dinsdagavond 11 oktober om 20:00 uur start de Wabp-deelnemersavond. Voor de zomer ging de What’s App Buurtpreventie Lemstervaart van start. Inmiddels kent de app-groep meer dan 60 deelnemers. Tijdens de startavond  spraken we af om elkaar als deelnemers in oktober weer te treffen. We kijken dan terug op de eerste ervaringen; wat ging goed en wat kan beter? Ook kijken we naar diverse ontwikkelingen en tot slot staan we stil bij de vraag hoe we meer Lemstervaarders kunnen betrekken bij de Wabp Lemstervaart.

Wat is WhatsApp buurtpreventie (Wabp)?

Wapb houdt in dat we met elkaar de buurt veiliger kunnen maken als we met z’n allen goed opletten en rondkijken. De politie ziet namelijk niet alles. Wanneer bijvoorbeeld een politieagent door een straat rijdt is het voor hem niet verdacht wanneer er een rode auto op de oprit bij een woning staat. Terwijl een buurtbewoner dit juist wel verdacht kan vinden, omdat hij weet dat deze bewoners een blauwe auto hebben en dat ze een weekend weg zijn. In deze situatie hoeft er niks bijzonders aan de hand te zijn, want de auto kan van een familielid zijn. Maar kan ook van een inbreker zijn.

Hoe werkt het?

Iedereen die in de Lemstervaart woont, beschikt over WhatsApp en 18 jaar of ouder is, kan deelnemen. De WhatsApp-groep is uitsluitend bedoeld om elkaar te attenderen op mogelijk verdachte situaties. Wanneer een Lemstervaarder iets ziet, wat hij niet helemaal vertrouwt, dan kan hij of zij de overige buurtbewoners eenvoudig en snel alarmeren of informeren. De bedoeling is dat we de plannen van verdachte personen verstoren (“zaak stuk te maken”). De WhatsApp-groep wordt uitsluitend gebruikt voor het doen van meldingen over verdachte situaties. De groep wordt niet gebruikt voor onderling contact of het uitwisselen van privéberichten.

Meer informatie en aanmelden

Op de pagina WhatsApp Buurtpreventie lees je meer over de buurtpreventie. Aanmelden voor Wabp kan als je 18 jaar of ouder bent en woont in de Lemstervaart. Je kunt je aanmelden door je voor- en achternaam, telefoonnummer, adres en huisnummer te mailen naar info@wijkverenigingdesteiger.nl.